Διατροφική αντιμετώπιση του νεανικού σακχαρώδους διαβήτη (ή διαβήτη τύπου Ι)

http://www.kallivokas.gr/pictures/p70.jpg Ο Νεανικός Σακχαρώδης Διαβήτης (ή Διαβήτης Τύπου Ι) αποτελεί μια νόσο η οποία χαρακτηρίζεται από καταστροφή των β-κυττάρων του παγκρέατος, η οποία συνήθως οδηγεί σε πλήρη έλλειψη ινσουλίνης, με αποτέλεσμα την εμφάνιση υπεργλυκαιμίας, πολυουρίας (υπερβολική διούρηση), πολυδιψίας (υπερβολική δίψα) και την απώλεια βάρους. Τα άτομα με νεανικό σακχαρώδη διαβήτη εμφανίζουν τη νόσο σε ηλικία μικρότερη των 30 ετών και εξαρτώνται αποκλειστικά από την εξωγενή χορήγηση ινσουλίνης προκειμένου να αποφευχθεί η υπεργλυκαιμία και η διαβητική κετοξέωση. Ο ρόλος της διατροφής είναι πολύ σημαντικός προκειμένου να επιτευχθεί σωστή ρύθμιση των επιπέδων γλυκόζης αίματος (νορμογλυκαιμία). Στη συνέχεια ακολουθούν κάποιες συμβουλές και συστάσεις οι οποίες αποτελούν σημαία-κλειδιά για τη διατροφική αντιμετώπιση του νεανικού σακχαρώδους διαβήτη.

Καταναλώνετε μικρά και συχνά γεύματα σε σταθερές ώρες. Προσπαθήστε να καταναλώνετε τρία κύρια γεύματα (πρωινό, μεσημεριανό, βραδινό), καθώς και τρία μικρότερα ενδιάμεσα γεύματα (δεκατιανό, απογευματινό, προ του ύπνου γεύμα). Τα μικρά και συχνά γεύματα θα συμβάλλουν στην σταθεροποίηση-ομαλοποίηση των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα. Καλό είναι τα γεύματα αυτά να τα καταναλώνετε σε σταθερές ώρες, ώστε το στομάχι να μην μένει άδειο για παραπάνω από 3-4 ώρες. Το προ του ύπνου γευματίδιο (π.χ. ένα φρούτο ή ένα γιαουρτάκι) είναι πολύ σημαντικό προκειμένου να αποφευχθεί κάποια πιθανή υπογλυκαιμία κατά την διάρκεια της νύχτας.

Καταναλώνετε σύνθετους υδατάνθρακες και τρόφιμα πλούσια σε φυτικές ίνες, όπως φρούτα, λαχανικά, δημητριακά ολικής άλεσης, μαύρο ψωμί, όσπρια. Τα τρόφιμα αυτά λόγω των φυτικών ινών και σύνθετων υδατανθράκων που περιέχουν εμποδίζουν την ταχύτατη αύξηση των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα σε αντίθεση με τρόφιμα τα οποία περιέχουν απλούς υδατάνθρακες (ζάχαρη, φρουκτόζη, μέλι, μαρμελάδες, γλυκά του κουταλιού, παγωτά, γλυκά) και τα οποία θα πρέπει να μην καταναλώνονται συχνά.

Προτιμήστε άπαχο κρέας και γαλακτοκομικά με χαμηλά λιπαρά. Η κατανάλωση άπαχου κρέατος (κοτόπουλο, γαλοπούλα, φιλέτο χοιρινού ή μοσχαριού, ψάρι, κουνέλι), καθώς και η κατανάλωση γαλακτοκομικών με χαμηλά λιπαρά (γάλα 1,5% και τυριά light) θα συμβάλλει στη ρύθμιση του σωματικού σας βάρους, μέσω της μείωσης της πρόσληψης λίπους.

Αντιμετώπιση υπογλυκαιμιών. Η εμφάνιση υπογλυκαιμιών (δηλ. σάκχαρο αίματος < 70 mg/dl) αποτελεί συχνό φαινόμενο στα άτομα με νεανικό διαβήτη. Τα κυριότερα αίτια υπογλυκαιμίας είναι η λήψη αυξημένης ποσότητας ινσουλίνης, η καθυστερημένη λήψη ή η παράλειψη γευμάτων και γευματιδίων, η αυξημένη και έντονη φυσική δραστηριότητα και η κατανάλωση αλκοόλ. Τα κυριότερα συμπτώματα μιας υπογλυκαιμίας είναι η πείνα, η κακή διάθεση, ζαλάδα, εφίδρωση, αίσθημα κόπωσης κλπ. Για να αντιμετωπίσετε μια πιθανή υπογλυκαιμία πρέπει να λάβετε άμεσα 15 γρ. υδατανθράκων, τα οποία ισοδυναμούν με :

1 κουταλιά της σούπας ζάχαρη ή μέλι
½ ποτήρι χυμό ή αναψυκτικό (όχι τύπου light)
4-5 σκληρές καραμέλες
Καλό θα είναι 1 ώρα μετά την αντιμετώπιση της υπογλυκαιμίας να καταναλωθεί ένα μικρό γεύμα.
Αλκοόλ και νεανικός διαβήτης. Σε άτομα που πάσχουν από νεανικό διαβήτη η κατανάλωση αλκοόλ πρέπει να είναι περιορισμένη (1-2 ποτά ανά εβδομάδα). Καλό είναι να συνοδεύετε το ποτό σας με κάποιο τρόφιμο που περιέχει υδατάνθρακες (π.χ. φρούτο και όχι ξηρούς καρπούς), προκειμένου να αποφευχθεί το ενδεχόμενο κάποιας υπογλυκαιμίας. Προτιμήστε κόκκινο ή λευκό κρασί και αποφύγετε τα βαριά ποτά (ουίσκι, βότκα, τεκίλα κτλ.).

Άσκηση και νεανικός διαβήτης. Η άσκηση είναι πολύ ωφέλιμη για τα άτομα που πάσχουν από νεανικό διαβήτη, καθώς βοηθά στη ρύθμιση του σωματικού βάρους, ωστόσο πρέπει να γίνεται με προσοχή, καθώς είναι πιθανή η εμφάνιση υπογλυκαιμίας κατά τη διάρκεια, αμέσως μετά ή και αρκετές ώρες μετά την άσκηση. Για τον λόγο αυτό τα άτομα που πάσχουν από νεανικό διαβήτη και θέλουν να ασκηθούν πρέπει να παρακολουθούν στενά τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα τους πριν, κατά τη διάρκεια και μετά το τέλος της άσκησης και να διαμορφώσουν τα γεύματά τους κατάλληλα (πριν ή μετά την άσκηση) ώστε να λαμβάνουν την απαραίτητη ποσότητα υδατανθράκων προκειμένου να αποφευχθεί το ενδεχόμενο υπογλυκαιμίας.

Τακτική μέτρηση των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα. Η συχνή μέτρηση-αυτοπαρακολούθηση των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα είναι πολύ σημαντική, προκειμένου να έχετε τον έλεγχο του διαβήτη σας και να αποφύγετε κάποια πιθανή υπεργλυκαιμία ή υπογλυκαιμία. Οι προτεινόμενες στιγμές της ημέρας για να μετρήσετε το σάκχαρό σας είναι:
1. Το πρωί που ξυπνάτε πριν φάτε οτιδήποτε (σάκχαρο νηστείας)
2. Μία με δύο ώρες μετά τα κυρίως γεύματα (μεσημεριανό-βραδινό)
3. Πριν πέσετε για ύπνο (προ του ύπνου)

Οι τιμές στόχοι για τις παραπάνω μετρήσεις είναι :
1. Σάκχαρο νηστείας: 90-130 mg/dl
2. Μία με δύο ώρες μετά τα κυρίως γεύματα: 3. Προ του ύπνου σάκχαρο: 100-140 mg/dl

Να σημειωθεί ότι η γλυκοζυλιωμένη αιμοσφαιρίνη (ΗΒΑ1C), αποτελεί τον δείκτη εκείνο που μας δείχνει εάν το άτομο που πάσχει από διαβήτη είναι καλά ρυθμισμένο σε ότι αφορά τα επίπεδα γλυκόζης αίματος. Όταν ο δείκτης αυτός είναι μικρότερος από 7%, τότε το άτομο θεωρείται καλά ρυθμισμένο και το σάκχαρό του ελεγχόμενο.

ΜΑΙΡΗ ΣΚΟΤΣΙΜΑΡΑ
Κλινική Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, MSc

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s